Dry needling

Dry needling Fysiotherapie Centrum Amsterdam

Dry needling in Amsterdam

Bij Fysiotherapie Centrum Amsterdam kunnen we als deel van de behandeling gebruik van dry needling. Maar wat is dry needling nu eigenlijk? En hoe zou deze behandelmethode jouw klachten kunnen verminderen?

Wat is dry needling

Dry needling is een veelgebruikte techniek binnen de fysiotherapie, waarbij een spier wordt aangeprikt met als doel om de spier snel en langdurig te laten ontspannen. Het aanprikken wordt gedaan door een speciale dry needling naald. Een dunne, “droge” naald. Er komen dus geen injectienaalden of vloeistoffen aan te pas.

Voor wat voor klachten kun je deze behandeling toepassen?

Dry needling is een behandelmethode die door de fysiotherapeut breed kan worden ingezet. Dat wil zeggen dat er veel verschillende klachten kunnen worden behandeld met dry needling. Het gaat wel altijd om klachten waarbij triggerpoints aanwezig zijn. De triggerpoints worden met behulp van een speciale dry needling naald aangeprikt en de reactie daarop zorgt voor ontspanning in de spier.

De klachten die door een triggerpoint kunnen worden veroorzaakt uiten zich in pijn en stijfheid die lokaal in een spier optreedt, reffered pain (pijn die gevoeld wordt op een andere plek dan de oorsprong), bewegingsbeperkingen van gewrichten rondom de spier, verminderde kracht van de betrokken spier, pijnontwijkend gedrag en tintelingen in het been of arm, hoofdpijn en duizeligheid.

Triggerpoints, hoe ontstaan ze eigenlijk?

Triggerpoints kunnen op verschillende manieren ontstaan. Dit zijn de meest voorkomende oorzaken.

• Acuut. Een acuut moment, zoals bij een ongeval, sportletsel of een verkeerde beweging (zoals vertillen).
  • Het langdurig uitvoeren van herhalende bewegingen.
  • Immobilisatie voor een langere tijd (zoals bij gips of het dragen van een brace)

Direct een afspraak maken

Afspraak maken? Plan nu direct zelf je afspraak in.

Dry needling behandeling bij Fysiotherapie Centrum Amsterdam

Hoe gaat een dry needling behandeling in zijn werk? Tijdens de behandeling gaat de fysiotherapeut als eerste op zoek naar de specifieke pijnpunten in de spier. Dit is meestal een harde streng in de spier. Vervolgens lokaliseert de fysiotherapeut de triggerpoint. Wanneer de triggerpoint gelokaliseerd is, word er een dun naaldje ingebracht. Als de naald is ingebracht kan je een zwaar, diep, dof, drukkend en soms een beetje raar gevoel waarnemen. Het kan zijn dat je kort een verkramping voelt, dit is het aanspannen van de spier. Na de dry needling behandeling kan het behandelde lichaamsdeel zwaar of moe aanvoelen.

Onze fysiotherapeuten in Amsterdam passen dry needling alleen toe als onderdeel van hun behandeling. Vaak worden er na een behandeling dry needling ook oefeningen en adviezen meegegeven om het behaalde resultaat te behouden.

Is dry needling pijnlijk?

Een veelgehoorde vraag in onze fysiotherapiepraktijk in Amsterdam. Is dry needling pijnlijk? Om alvast een deel van je zorgen weg te nemen, meestal is dry needling een behandeling waarbij weinig pijn wordt ondervonden. Dry needling maakt gebruik van zeer dunne naaldjes en zeker bij de grote spiergroepen (denk hierbij bijvoorbeeld aan de bovenbeenregio) ervaar je vrijwel geen pijn. Wat je soms wel kan voelen is het aanprikken van een triggerpoint. Dit kan een korte pijnsensatie geven, wat een beetje kan voelen als een elektrisch schokje of een verkramping.

Wanneer beter geen dry needling

Dry needling is een effectieve behandeltechniek die bij een veel spanning en spier gerelateerde klachten kan worden toegepast. Toch zijn er ook een aantal contra-indicaties voor dry needling. Redenen waarom je deze techniek beter niet kunt toepassen. Wanneer geen dry needling? Bij de volgende aandoeningen:

• Aanwezigheid bloedstollingsziekte
  • Angst voor naalden
  • Eerder doorgemaakte bacteriële endocarditis (ontsteking aan de binnenzijde van het hart)
  • Eerdere hartklepoperatie
  • Lymfoedeem of verwijderde lymfeklieren
  • Zwangerschap

Als we bij Fysiotherapie Centrum Amsterdam ervoor kiezen om dry needling toe te passen in een behandeling, dan vindt er voorafgaande altijd een screening plaats. Zo zorgen we ervoor dat de behandeltechniek altijd op een verantwoorde en veilige manier kan worden uitgevoerd.

Vergoeding

Dry needling wordt toegepast als behandelmethode bij je klachten en maakt daardoor deel uit van je fysiotherapie behandeling. Fysiotherapie valt onder de aanvullende verzekering. Mocht je aanvullend verzekerd zijn, dan krijg je in de meeste gevallen de dry needling behandeling dus vergoed.

Het is wel altijd raadzaam om de voorwaardes van je aanvullende verzekeringen door te nemen. Het aantal vergoede behandelingen verschild per verzekeraar en per pakket. Fysiotherapie Centrum Amsterdam heeft contracten met bijna alle verzekeringen.

Betaal je de fysiotherapie behandeling zelf? Op onze tarievenpagina vind je een overzicht van onze actuele prijzen.